Do góry

Owoce w racjonalnym odżywianiu

OWOCE W RACJONALNYM ODŻYWIANIU.

To, że owoce są niezbędne w prawidłowo ułożonej diecie jest oczywiste.

Najczęstsze pytania dotyczą tego jakie owoce powinniśmy spożywać i w jakiej ilości. I tutaj odpowiedź już nie jest jednoznaczna. Aby odpowiedzieć na to pytanie musimy przeanalizować różne czynniki, z których najważniejszy jest stan zdrowia oraz cel konkretnej diety tzn. czy ma odchudzać, oczyszczać czy może poprawić metabolizm.

Najlepiej jest spożywać owoce strefy klimatycznej, z której pochodzimy. W Polsce bardzo popularne są jabłka, gruszki, śliwki, truskawki, maliny, owoce jagodowe. Niestety, osoby z cukrzycą czy odchudzające nie powinny niektórych z wymienionych owoców spożywać. Owoce z wysokim indeksem glikemicznym czyli gruszki, owoce pestkowe nie mają zastosowania w diecie (co to jest indeks glikemiczny napiszę w następnym artykule).

W okresie zimowym jest krucho z owocami naszej strefy klimatycznej i dlatego możemy wspomóc się owocami egzotycznymi: pomarańcze, mandarynki, kiwi, świeży ananas. Absolutnie unikamy bananów, winogron- oczywiście w sytuacji jeśli chcemy się odchudzić czy mamy problemy cukrzycowe.

Drugi problem dotyczy ilości spożywanych owoców. Dawka dzienna nie powinna przekroczyć 0,5 kg gdyż dostarczamy z bezcennymi witaminami i pektynami także duże ilości cukru. Największym błędem powszechnym jest stosowanie owoców jako tzw. "zajadacza" głodu. Ostatni owoc powinien być spożyty do godziny 16-17. Owoc zjedzony porą wieczorową może być odłożony w postaci materiału zapasowego (tłuszczyku).

I jeszcze jedno pytanie - co jest lepsze owoc czy szklanka soku nawet własnoręcznie wyciśniętego. I tu także wygrywa bezapelacyjnie owoc- oprócz wszystkich prozdrowotnych właściwości spełnia rolę wypełniacza w żołądku (jesteśmy bardziej syci), dodatkowo błonnik w nich zawarty pobudza nasze „leniwe” jelita do wzmożonej pracy.

Reasumując:

  1. OWOCE SĄ BARDZO WAŻNYM SKŁADNIKIEM RACJONALNEGO ODŻYWIANIA

  2. Dziennie zjadamy max 2 owoce (około 0,5 kg)

  3. Ostatni owoc około godziny 16-17

  4. Zawsze owoc lepszy niż szklanka soku (chyba, że jesteśmy na diecie łatwostrawnej z ograniczeniem błonnika)

  5. Staramy się korzystać z owoców rosnących w naszej strefie klimatycznej

Skontaktuj się z nami

Jeżeli masz jakieś pytania dotyczące turnusu zajęć sportowych i żywienia - napisz do nas lub skontaktuj się bezpośrednio z naszymi specjalistami.

Kontakt

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress